dimecres, 29 de maig del 2013

Reflexions sobre la jornada en educació infantil: temps i espai.

Quan penso en les paraules, temps i espai, la primera cosa que em ve al cap és l’horari, per a poder organitzar els espais comuns, per realitzar les rutines establertes, cobrir necessitats bàsiques, etc.,és a dir, per a poder portar a terme tots aquests aspectes, és necessari tenir un horari ben dissenyat que s'ajusti al ritme dels infants.

S’ha de tenir ben assumit que totes i cadascuna de les activitats que realitzem durant el matí, són igual d’importants( des de l’hora de dormir, fins l’hora de joc lliure). Per tant, les educadores hem de saber cobrir totes les necessitats bàsiques dels infants. Però mai hem de caure en el mal hàbit de l’excés de fragmentació horària ni a l’excés d’activitats. Per tant, ha d’haver una planificació, però no excessiva, hem de saber deixar un marge de temps per als ritmes individuals. Alguns dels moments que si s’han de tenir ben planificats, per exemple són: l’arribada, l’assemblea, temps de menjar, etc. Un altre aspecte molt important és que ha d'haver-hi temps per als nens i per als adults, tant per als mestres com per a les famílies.

Considero que és un criteri molt important a tenir en compte, el fet que l'escola i la família estiguin en contínua comunicació i coordinació.

Un exemple seria, en les entrades i sortida dels petits a l'escola, aquest és un moment important per al feedback d'informació entre família i escola, però la realitat és que durant la jornada no existeix temps suficient per fer aquest intercanvi d'informació. Una bona relació entre pares i mestres facilitarà al nen el seu procés d'ensenyament-aprenentatge. Per tant, aquesta relació ha de ser cordial i amistosa, creant així un clima harmònic.

Un altre punt a destacar, és com està col·locada l’aula, ja l’organització i decoració és de vital importància per a la vida dintre de la classe. Una aula ha de parlar per ella mateix, que quan algú extern entri, sàpiga que es fa allà, quines són les característiques del grup, etc. És a dir, poder reconèixer amb un cop d’ull la essència dels que estan dintre d’ella.


Les competències que he treballat són: la 4.1, perquè  he revisat el marc teòric per tenir més informació, la 3.2-3.3 ja que, com hem demanàvem, he reflexionat sobre l’espai i el temps.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada